Eind 2022 begonnen de voorbereidingen voor de verhuizing van Stadsring en Geldloket naar (respectievelijk) Van Asch van Wijckstraat 4A en 2. Met de verhuizing kwam ook een naamswijziging: Stadsring51 is nu Stadsring.

‘We zijn heel blij met een pand dat ons helpt om ons werk zo goed mogelijk te doen’, zegt Leonieke Hennes, teamleider bedrijfsvoering. ‘Stadsring heeft de afgelopen jaren meer taken gekregen, waaronder budgetbeheer, vroegsignalering en kredietverlening. Ook zijn de schuldhulpverleners anders gaan werken: zij houden meer rekening met de stress die mensen met financiële problemen ervaren en bieden meer maatwerk in de begeleiding. Niet de regels, maar de mogelijkheden van de klant staan centraal.’

De organisatie groeide uit zijn jasje. ‘Voor de verhuizing waren de medewerkers op verschillende locaties gehuisvest: een deel op de Stadsring 51, een deel op nummer 53 en een deel bij het Geldloket op de Van Persijnstraat 21. We waren toe aan een plek waar we allemaal terecht konden.’

“We waren toe aan een plek waar we allemaal terecht konden.”

Modern en toegankelijk

Deze plek werd gevonden in het gebouw aan de Van Asch van Wijckstraat. Een kantoor met een professionele en moderne uitstraling, dat bovendien toegankelijk is voor mensen met een fysieke beperking, zoals rolstoelgebruikers.

Leonieke Hennes (VB Fotografie – Sabine Keijzer)

Het gebouw is voor Stadsring opnieuw ingedeeld, met een klantenplein met spreekkamers, werkruimtes, stilteruimtes, overlegruimtes, een vergaderkamer waar je hybride kan vergaderen en een keuken als ontmoetingsplek waar ook bijeenkomsten worden gehouden. ‘Doordat we veel gebruik hebben gemaakt van glas, is het een open en licht kantoor gebleven, dat voelt als één grote ruimte’, zegt Leonieke.

Beneden in het pand is de receptie, een werkplek voor de bereikbaarheidsdienst en een voor budgetbeheer. Mensen kunnen zonder afspraak binnenlopen en worden direct geholpen. ‘Het is ook fijn dat er meerdere organisaties in dit pand gevestigd zijn, waardoor niet duidelijk is wie er voor de schuldhulp komt‘, zegt Leonieke.

Klantenplein

‘Als klant word je bij de receptie opgehaald door jouw schuldhulpverlener en ga je samen met de trap of lift naar boven. Daar is een eigen klanteningang, waardoor je direct op de juiste plek bent: het klantenplein. De spreekkamers zijn op ooghoogte afgeplakt. Je kan niet zien wie er in de ruimte zit, terwijl er wel – voor de veiligheid – zicht is op wat er in de spreekkamer gebeurt. Verder is – ook vanwege de privacy – goed gelet op de isolatie.’

Alle spreekkamers zijn uitgerust met audiovisuele middelen, waardoor er contact kan worden gelegd met de rechtbank, een bewindvoerder of een hulpverlener op een andere locatie. Alle werkruimtes en spreekkamers zijn voorzien van professionele beplanting. ‘Dat werkt stressverlagend. Om dezelfde reden hebben we gekozen voor rustige kleuren.’

Spreekkamer (VB Fotografie – Sabine Keijzer)

Voor de medewerkers zijn er flexplekken, waardoor de medewerkers uit de verschillende pandjes nu veel meer met elkaar in contact komen. ‘Collega’s weten elkaar veel meer te vinden aan de keukentafel. Daardoor loop je ook makkelijker bij elkaar naar binnen. Ook al omdat door het gebruik van veel glas alles heel open is.‘

Al met al is de verhuizing een goede stap geweest, zegt Leonieke. ‘Dit pand helpt collega’s om hun werk zo goed mogelijk te kunnen doen. Er is voldoende licht, het oogt ruimtelijk en straalt rust uit. Het is prettig qua temperatuur en goed geïsoleerd, waardoor je ook eens kan lachen met je collega’s zonder dat je direct het gevoel hebt dat een klant daar last van heeft als hij net zijn verdriet op tafel legt.’

“Dit pand helpt collega’s om hun werk zo goed mogelijk te kunnen doen.”

Naamswijziging

Met de verhuizing op 3 februari 2023 is de naam van Stadsring51 veranderd in ‘Stadsring’ en is ook het logo vernieuwd. ‘De herkenbaarheid van onze naam wilden we houden, maar we wilden voorkomen dat mensen voor de verkeerde deur staan.’

Het beeldmerk bestaat uit een cirkel, die staat voor de beschermende ring die Stadsring biedt aan ieder die dit nodig heeft. Ook is er een gesprekswolkje in verwerkt. ‘Het gesprek speelt een belangrijke rol in onze dienstverlening, juist om maatwerk te kunnen leveren.’

Geldloket

Inmiddels is ook het Geldloket verhuisd naar nummer 2 van hetzelfde gebouw. Het preventieve loket deelt de ontvangstruimte met het Juridisch Loket. Op die manier kunnen beide organisaties wanneer dat nodig is snel naar elkaar doorverwijzen. ‘We verwezen altijd al veel naar elkaar door’, zegt Leonieke, ‘nu maken we nog makkelijker gebruik van elkaars expertise. En ook het doorverwijzen van de klant gaat nog makkelijker.’

Foto’s: Leonieke Hennes (boven) Klantenplein en spreekkamers (midden) (VB Fotografie – Sabine Keijzer)

Geldproblemen waar je met niemand over kunt praten

Eerst zelf aan de slag?

Bekijk onze tips