Juridische vragen en financiële zorgen gaan vaak hand in hand. Door samen onder één dak te werken, wordt de hulp van Geldloket en het Juridisch Loket nog toegankelijker voor inwoners. Sinds maart vorig jaar delen beide organisaties dezelfde ontvangstruimte aan de Van Asch van Wijckstraat 2.

“We zien geregeld dat mensen meer nodig hebben dan alleen een juridisch advies”, vertelt Roy Veenstra, senior juridisch adviseur bij het Juridisch Loket. De Amersfoortse vestiging van het Juridisch Loket nam in 2022 deel aan een pilot om breder te kijken dan alleen de juridische vraag. “Om echt tot oplossingen voor iemand te komen, is het belangrijk dat we oog hebben voor wat er nog meer speelt. We kijken naar de oorzaken van de problemen en het vermogen van de klant om er iets aan te doen. Als er een onderliggend probleem is, adviseren we waar iemand terecht kan.”

Juridisch adviseur Natasja Buiter (links) en senior juridisch adviseur Roy Veenstra (midden) in gesprek met Loes Meijs.
Natasja Buiter (links) en Roy Veenstra (midden) in gesprek met Loes Meijs,

In het verleden verwezen de adviseurs van het Juridisch Loket inwoners van Amersfoort en Leusden ook al naar Geldloket voor hulp op financieel gebied. “Maar de inwoner zei misschien ‘ja’ maar deed ‘nee’. Nu lopen we met iemand mee naar de consulent en als de inwoner dat wil, wordt de afspraak direct gemaakt. Dat is het verschil.”

Beter geholpen

Juridisch adviseur Natasja Buiter geeft een voorbeeld: “Iemand die wil scheiden, geef ik alle informatie over de echtscheidingsprocedure en verwijs ik door naar een advocaat. Maar mensen vragen zich ook af: ‘hoe ga ik het financieel doen?’ In dat geval vertel ik dat de consulent van Geldloket kan meedenken over het financiële plaatje. Op die manier is de klant veel beter geholpen.”

De korte lijntjes tussen de twee organisaties maken het mogelijk om snel en efficiënt te overleggen. Medewerkers maken geregeld gebruik van elkaars deskundigheid. “Vragen over geld hebben soms ook een juridische kant”, zegt Loes Meijs, consulent bij Geldloket. “Nu we zo dicht bij elkaar zitten, overleggen we veel vaker met elkaar. Als ik twijfel over een vraag, hebben de adviseurs van het Juridisch Loket vaak al binnen vijf minuten een antwoord. Andersom komen ze ook bij ons met hun vragen, bijvoorbeeld naar de sociale kaart.”

Van het kastje naar de muur? Niet bij ons!

Onnodige doorverwijzingen worden voorkomen doordat de medewerkers bij elkaar toetsen: is dit iets waarmee de inwoner naar Geldloket of het Juridisch Loket kan? Natasja legt uit: “Laatst kwam uit zo’n kort overleg dat een inwoner het beste direct bij Stadsring kon worden aangemeld. Dus niet eerst naar het Geldloket. Vanuit het perspectief van de klant is hiermee voorkomen dat we iemand van het kastje naar de muur hebben gestuurd.”

Tenslotte is er ook een economisch voordeel voor beide organisaties: het bespaart tijd en geld. Als de medewerkers na kort overleg doorverwijzen, hoeven ze geen overdracht te schrijven. Verder worden de kosten voor de huisvesting gedeeld. Roy benadrukt: “Dit is een win-win situatie voor iedereen en een voorbeeld voor andere organisaties om te volgen.” Loes vult aan: “Ik vind onze organisaties op deze plek een geweldige combinatie.”

  • Het Juridisch Loket biedt gratis persoonlijk juridisch advies aan mensen met een laag inkomen.
  • Geldloket helpt inwoners met gratis en onafhankelijk financieel advies. De consulenten helpen inwoners om grip te houden op hun portemonnee, vooral tijdens gebeurtenissen zoals echtscheiding, verlies van werk of een eigen bedrijf dat minder goed loopt.

Tips om zelf aan de slag te gaan

Bekijk alle tips

Wsnp, niet altijd een goed idee

Lees meer

Zo berekenen wij of je in de schuldsanering mag

Lees meer