Jan Hop is vrijwilliger bij het Sociaal Juridisch Informatiepunt in Soest. Hier staan drie ochtenden in de week vrijwilligers van Stadsring klaar voor inwoners met vragen over geld en recht.  De vrijwilligers staan er tijdens het inloopspreekuur niet alleen voor: ze kunnen rekenen op de steun van de sociaal raadsvrouw.

“Het is iets voor 9 uur als ik de laptop opstart. Vanochtend help ik mensen die op afspraak komen. Ik bekijk alvast het lijstje met afspraken en onderwerpen.

Daar is mijn eerste afspraak. Hij zou graag de energietoeslag aanvragen. We vullen het formulier in en verzamelen de gevraagde documenten. Sinds kort kunnen de cliënten meekijken op hun eigen scherm en met het toetsenbord hun inloggegevens invoeren. Handig!

De volgende afspraak is een werkzoekende. Het lukt niet met het digitaal melden van zijn uren en hij wil zijn CV aanpassen. Hij logt in, ik help met het invoeren van de gegevens. Ik probeer mensen altijd zoveel mogelijk zelf te laten doen, zodat ze vertrouwd raken met het systeem en zoveel mogelijk zelfredzaam worden. We hebben nog wat tijd over. Ik stel voor om zijn toeslagen te controleren. Door te checken of het juiste inkomen is doorgegeven, weten we zeker dat hij straks geen geld moet terugbetalen.

De volgende cliënt komt voor het eerst. Ik maak de digitale klantenkaart aan en de cliënt tekent voor akkoord zodat ik haar gegevens mag inzien. Zij kreeg een brief van de Belastingdienst met het advies om de aangifte te doen. Dat doen we. Mevrouw krijgt geld terug.

De laatste klant laat mij een brief zien van het UWV. Hierin staat dat zij haar WW-uitkering moet terugbetalen, want ze had een Ziektewet-uitkering moeten krijgen. In de papieren lees ik dat zij zich telefonisch heeft ziekgemeld. Als ik het UWV bel, blijkt dat de klant zich ook digitaal had moeten ziekmelden. Dan was de Ziektewet geactiveerd en was de juiste uitkering betaald. Gelukkig kan dit nog gecorrigeerd worden. Hopelijk kan de terugbetaling verrekend worden met de nog te ontvangen Ziektewet-uitkering. Erg jammer dat er in de brief van het UWV geen oplossing is voorgesteld. Nu kreeg iemand met een minimuminkomen een briefje dat zij x-maanden uitkering moet terugbetalen. Zo hebben mensen slapeloze nachten.

Het spreekuur zit erop. De cases worden doorgesproken om ervan te leren. Ik had niet gedacht dat ik dit vrijwilligerswerk zo leuk zou vinden. Ik heb geleerd dat Nederland een oerwoud is vol regels, procedures en instanties. Geen wonder dat veel inwoners hierin niet zelf de weg kunnen vinden.”

Lees meer over vrijwilligerswerk bij Stadsring.

Geldproblemen waar je met niemand over kunt praten

Eerst zelf aan de slag?

Bekijk onze tips

'Nu ik weet dat er een oplossing komt, heb ik rust.'

"Eerder zat ik vast in de stress, nu kan ik me weer ontwikkelen."

'Nog een paar maanden. Dan ben ik schuldenvrij'