Vaste lasten-aanbieders melden betalingsachterstanden van inwoners bij Stadsring. Vanuit het Geldloket bieden we hen laagdrempelige hulp aan.
Resultaten vroegsignalering
- Interventies vroegsignalering effectiever
- Hulp Geldloket is laagdrempelig na melding vroegsignalering
- Meeste meldingen vroegsignalering uit oude stadswijken
- Meeste meldingen van waterbedrijf en zorgverzekeraars
Interventies vroegsignalering effectiever
Meldingen van betalingsachterstanden in de vaste lasten komen binnen in een systeem bij Stadsring, waar ze worden gecombineerd en verwerkt op basis van bepaalde criteria. De medewerker kan zien of er op één adres meerdere achterstanden zijn en kan ook meerdere maanden terugkijken. Afhankelijk van de situatie en de beschikbare contactgegevens neemt een hulpverlener contact op via telefoon, huisbezoek, e-mail, sms of brief.
We leren van de effecten van onze interventies en de reacties van inwoners en passen onze werkwijze daarop aan. Sommige interventies bleken in bepaalde situaties nauwelijks tot resultaat (acceptatie hulpaanbod) te leiden. Om die reden zijn we in 2024 selectiever omgegaan met de huisbezoeken, wat uiteindelijk heeft geresulteerd in een verdubbeling van het aantal inwoners dat ons hulpaanbod heeft geaccepteerd ten opzichte van 2022.
In 2024 ontvingen we meer signalen maar voerden we om die reden relatief minder (maar in aantallen meer) interventies uit dan het jaar ervoor. Onze interventies waren echter wel effectiever. We hebben relatief meer inwoners bereikt en de inwoners die we bereikten, stonden vaker open voor hulp. Huisbezoeken (en de acties daaromheen) zijn het meest effectief, daar bereiken we de meeste inwoners mee. In 2024 hebben we ten opzichte van de jaren ervoor ook meer inwoners telefonisch bereikt.
Opvallend is dat inwoners die contact opnamen naar aanleiding van een e-mail of brief, het vaakst open stonden voor hulp. Daaruit blijkt dat inwoners eerder openstaan voor hulp wanneer zij zelf contact opnemen naar aanleiding van een e-mail of brief, in plaats van dat zij worden gebeld of een huisbezoek krijgen. In de praktijk blijkt sowieso dat er vaak tijd zit tussen een eerste contactpoging en het daadwerkelijk om hulp vragen. Het gebeurt ook dat inwoners eerst het hulpaanbod afwijzen en daarna toch in actie komen. Daarbij werkt dan een interventie als ‘wake up call’ om zelf je problemen aan te gaan pakken.
Type interventie | Aantal interventies | Bereikte inwoners (%) | Hulp geaccepteerd door bereikte inwoners (%) |
---|---|---|---|
Huisbezoek en vooraankondiging huisbezoek | 436 | 61% | 8% |
Schriftelijk | 2998 | 4% | 19% |
Telefonisch | 553 | 36% | 7% |
Totalen | 3987 | 14% | 10% |
Aantal inwoners | 558 | 56 |
Tabel 11 Resultaat van de vroegsignalering in Amersfoort per type interventie in 2022.
Type interventie | Aantal interventies | Bereikte inwoners (%) | Hulp geaccepteerd door bereikte inwoners (%) |
---|---|---|---|
Huisbezoek en vooraankondiging huisbezoek | 341 | 64% | 11% |
Schriftelijk | 2741 | 3% | 21% |
Telefonisch | 602 | 47% | 8% |
Totalen | 3684 | 20% | 11% |
Aantal inwoners | 737 | 81 |
Tabel 12 Resultaat van de vroegsignalering in Amersfoort per type interventie in 2023.
Type interventie | Aantal interventies | Bereikte inwoners (%) | Hulp geaccepteerd door van bereikte inwoners (%) |
---|---|---|---|
Huisbezoek en vooraankondiging huisbezoek | 151 | 40% | 25% |
Schriftelijk | 3457 | 6% | 15% |
Telefonisch | 852 | 64% | 13% |
Totalen | 4460 | 18% | 14% |
Aantal inwoners | 803 | 113 |
Tabel 13 Resultaat van de vroegsignalering in Amersfoort per type interventie in 2024.
Hulp Geldloket is laagdrempelig na melding vroegsignalering
Voor inwoners die we benaderen vanuit de vroegsignalering is de hulp vanuit het Geldloket laagdrempelig. Zij worden benaderd door een consulent van het Geldloket wanneer er betalingsachterstanden zijn. De stap om dan door diezelfde consulent geholpen te worden bij het Geldloket, is een kleine. In 2024 zijn er ten opzichte van 2023 meer inwoners doorverwezen naar schuldhulp.
2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|
Adviesgesprek Geldloket | 78% | 97% | 84% |
Verwezen naar schuldhulpverlening | 17% | 2% | 11% |
Verwezen naar SBI | 3% | 2% | 5% |
Verwezen naar Wijkteam | 2% | 0% | 0% |
Tabel 14 Geaccepteerde hulp na vroegsignalering in Amersfoort in 2022-2024.
Meeste meldingen vroegsignalering uit oude stadswijken
Bijna 39% van de vroegsignalen is afkomstig uit Randenbroek, Schuilenburg, Soesterkwartier, De Kruiskamp, De Koppel en Binnenstad, terwijl in deze wijken 25% van de Amersfoorters woont.
Grafiek 7 Meldingen van de vroegsignalering per wijk in 2024.
Meeste meldingen van waterbedrijf en zorgverzekeraars
Sinds 2021 is vroegsignalering een wettelijke taak van gemeenten. Het aantal meldingen van signaalpartners is sindsdien aanzienlijk gestegen. Steeds meer partijen melden betalingsachterstanden. Zo is het aantal meldingen door particuliere verhuurders gestegen van 9 in 2020 naar 232 in 2024. Sinds april 2023 worden ook meldingen gedaan wanneer een energiemaatschappij het contract met een inwoner wil beëindigen. Daarmee wordt wordt Stadsring in staat gesteld om afsluiting van elektriciteit en gas te voorkomen. Doordat de wettelijke verplichting ook voor waterbedrijven is gaan gelden, is het aantal meldingen van het waterbedrijf is vorig jaar verdrievoudigd ten opzichte van 2023, waarmee het waterbedrijf de belangrijkste signaalpartner is geworden. Na het waterbedrijf zijn de zorgverzekeraars in 2024 de grootste bron van meldingen.
Grafiek 8 Aantal meldingen over inwoners van Amersfoort vanuit de vroegsignalering door signaalpartners in 2024.
Geraadpleegde bronnen
- Cliëntvolgsysteem Stadsring, Geldloket en vroegsignalering