Voorkomen is beter dan genezen. Door inwoners met vragen of zorgen over geld tijdig te helpen bij het Geldloket, willen we problematische schulden voorkomen.

Resultaten preventieve hulp

  1. Laagdrempelig advies bij het Geldloket
  2. We helpen mensen tijdens fysieke afspraak, digitaal en telefonisch
  3. We laten inwoners niet los voor de vraag opgelost is
  4. Merendeel inwoners op eigen initiatief naar Geldloket

Laagdrempelig advies bij het Geldloket

Inwoners weten het Geldloket goed te vinden met vragen over uiteenlopende onderwerpen. Zoals we gewend zijn, gingen de afgelopen jaren opnieuw de meeste vragen over inkomen, sociale voorzieningen en uitkeringen. Wel daalde het aantal vragen hierover van 58% in 2022 naar 41% in 2024. Het percentage vragen over rondkomen, besparen en sparen nam toe van 19% in 2022 naar 21% in 2024. Vergelijken we 2021 en 2024 dan zien we een stijging van 5%.

Opvallend is de grote stijging van vragen over de onderneming en schulden van de onderneming. Deze steeg van 6% in 2022 naar 18% in 2024. Wij verwachten dat dit een gevolg is van het einde van de coronamaatregelen voor ondernemers.

202220232024
Schulden particulier0%5%2%
Schulden onderneming6%10%18%
Inkomen, sociale voorzieningen, uitkeringen58%49%41%
Life events11%10%12%
Rondkomen, besparen en sparen19%22%21%
Onderneming5%3%5%
Geldzorgen i.v.m. coronamaatregelen0%0%0%
Overige0%0%1%

Tabel 7 Onderwerpen van hulpvragen van Amersfoorters bij het Geldloket in 2022-2024.

We helpen mensen tijdens fysieke afspraak, digitaal en telefonisch

We helpen bij het Geldloket nog steeds de meeste inwoners tijdens het afsprakenspreekuur. Wel is het aantal digitale en telefonische contacten ten opzichte van 2023 wat gestegen. Het aantal vervolggesprekken is licht gedaald. De meeste inwoners die zich bij het Geldloket melden, worden in één afspraak geholpen.

202220232024
Afsprakenspreekuur37%39%38%
Vervolgafspraak10%13%10%
Baliecontacten1%1%1%
Digitaal/e-mail38%31%34%
Telefonisch12%13%15%
Contact ketenpartners1%2%2%

Tabel 8 Soorten contact van Amersfoorters met het Geldloket in 2022-2024.

We laten inwoners niet los voor de vraag opgelost is

Veel inwoners maken een afspraak bij het Geldloket vanwege een specifieke vraag. Onze consulenten stellen vervolgens gerichte vragen om te achterhalen of er onderliggende problemen zijn, zoals een onevenwichtige begroting of niet aangevraagde toeslagen die nodig zijn om rond te komen. Ook problemen op andere levensdomeinen komen soms aan de orde. In zulke gevallen krijgt de inwoner na de afspraak de benodigde informatie om zelf aan de slag te gaan of wordt er verwezen naar een samenwerkingspartner. Indien nodig, wordt er een vervolgafspraak gemaakt. Meer dan driekwart van de inwoners kan daarna worden geholpen met de verstrekte informatie na de afspraak.

In 2022 konden meer hulpvragen direct tijdens de afspraak worden opgelost, waarschijnlijk omdat veel inkomensreparatiemaatregelen van de Rijksoverheid werden aangevraagd.

Van de mensen met geldzorgen die het Geldloket benaderen, wordt slechts een zeer klein deel doorverwezen. Dit suggereert dat inwoners het Geldloket met de juiste vragen weten te vinden.

202220232024
Doorverwijzing2%3%3%
Informatieverstrekking na contact62%77%70%
Hulpvraag direct opgelost tijdens afspraak33%19%20%
Overig (o.a. invullen formulier, advies, bemiddeling)2%1%7%

Tabel 9 Resultaten van de dienstverlening van het Geldloket in 2022-2024.

Merendeel inwoners op eigen initiatief naar Geldloket

We zien nog steeds dat een meerderheid van de inwoners op eigen initiatief naar het Geldloket komt. In 2023 wist 84% van het aantal contacten het Geldloket op eigen initiatief te vinden.

Het Geldloket richt zich steeds meer op vindplaatsgericht werken. Er worden afspraken gemaakt met organisaties waar mensen met geldzorgen komen, zoals over voorlichting, deskundigheidsbevordering en warme doorverwijzing. Opvallend is de daling van het aandeel inwoners dat op verwijzing van het Wijkteam en de Jeugdgezondheidszorg naar Geldloket komt. Het aandeel inwoners dat verwezen is door Werk, Inkomen en Zorg is daarentegen gestegen.

202220232024
JGZ28%19%17%
Indebuurt03311%4%9%
UWV2%3%2%
WIZ10%16%18%
Wijkteam23%23%17%
Op Tijd Erbij (vroegsignalering)18%30%29%
Juridisch Loket0%5%5%
Overig (Amargi, TSD, werkgever, huisarts)7%0%4%

Tabel 10 Verwijzingen door samenwerkingspartners naar het Geldloket in 2022-2024.

Geraadpleegde bronnen

  • Cliëntvolgsysteem Geldloket