Vaste lasten-aanbieders melden betalingsachterstanden van inwoners bij Stadsring. Vanuit het Geldloket bieden we hen laagdrempelige hulp aan.
Resultaten vroegsignalering
- Interventies vroegsignalering effectiever
- Inwoners waarderen laagdrempelige hulp Geldloket na melding vroegsignalering
- Meeste meldingen vroegsignalering uit oude stadswijken
- Meeste meldingen van zorgverzekeraars
Interventies vroegsignalering effectiever
Meldingen van betalingsachterstanden in de vaste lasten komen binnen in een systeem bij Stadsring, waar ze worden gecombineerd en verwerkt op basis van bepaalde criteria. De medewerker kan zien of er op één adres meerdere achterstanden zijn en kan ook meerdere maanden terugkijken. Afhankelijk van de situatie en de beschikbare contactgegevens neemt een hulpverlener contact op via telefoon, huisbezoek, e-mail, sms of brief. Voor de meest zorgelijke situaties wordt een huisbezoek ingezet. Omdat we merken dat inwoners het niet op prijs stellen wanneer wij bij een laag bedrag contact opnemen, zijn wij daarmee voorzichtig geworden.
We leren van de reacties van inwoners en passen onze werkwijze daarop aan. Sommige interventies bleken in bepaalde situaties nauwelijks tot resultaat te leiden. In 2023 ontvingen we meer signalen maar voerden we om die reden relatief minder (maar in aantallen meer) interventies uit dan het jaar ervoor. Onze interventies waren echter wel effectiever. We hebben relatief meer inwoners bereikt en de inwoners die we bereikten, stonden vaker open voor hulp. Huisbezoeken (en de acties daaromheen) zijn het meest effectief, daar bereiken we de meeste inwoners mee. In 2023 hebben we ten opzichte van 2022 ook meer inwoners telefonisch bereikt.
Opvallend is dat inwoners die contact opnamen naar aanleiding van een e-mail of brief, het vaakst open stonden voor hulp. Daaruit blijkt dat inwoners eerder openstaan voor hulp wanneer zij zelf contact opnemen naar aanleiding van een e-mail of brief, in plaats van dat zij worden gebeld of een huisbezoek krijgen.
Type interventie | Aantal interventies | Bereikte inwoners (%) | Hulp geaccepteerd door bereikte inwoners (%) |
---|---|---|---|
Huisbezoek en vooraankondiging huisbezoek | 436 | 61% | 9% |
Schriftelijk | 2998 | 4% | 19% |
Telefonisch | 553 | 36% | 7% |
Totalen | 3987 | 14% | 10% |
Tabel 12 Resultaat van de vroegsignalering in Amersfoort per type interventie in 2022.
Type interventie | Aantal interventies | Bereikte inwoners (%) | Hulp geaccepteerd door bereikte inwoners (%) |
---|---|---|---|
Huisbezoek en vooraankondiging huisbezoek | 341 | 64% | 11% |
Schriftelijk | 2741 | 3% | 21% |
Telefonisch | 602 | 47% | 8% |
Totalen | 3684 | 20% | 11% |
Tabel 13 Resultaat van de vroegsignalering in Amersfoort per type interventie in 2023.
Inwoners waarderen laagdrempelige hulp Geldloket na melding vroegsignalering
Er worden steeds meer inwoners geholpen met een adviesgesprek bij Geldloket. De communicatie vanuit de vroegsignalering maakt de stap naar hulp bij het Geldloket gemakkelijker. Inwoners worden benaderd door een consulent van het Geldloket wanneer er betalingsachterstanden zijn. De stap om dan door diezelfde consulent geholpen te worden bij het Geldloket, is een kleine. Wanneer nodig, wordt er na dat gesprek alsnog doorverwezen naar bijvoorbeeld schuldhulp.
2022 | 2023 | |
---|---|---|
Adviesgesprek Geldloket | 78% | 97% |
Verwezen naar schuldhulpverlening | 17% | 2% |
Verwezen naar SBI | 3% | 2% |
Verwezen naar Wijkteam | 2% | 0% |
Tabel 14 Geaccepteerde hulp na vroegsignalering in Amersfoort in 2022 en 2023.
Meeste meldingen vroegsignalering uit oude stadswijken
Bijna 40% van de vroegsignalen is afkomstig uit Randenbroek, Schuilenburg, Soesterkwartier, De Kruiskamp, De Koppel en Binnenstad, terwijl in deze wijken 26% van de Amersfoorters woont.
Grafiek 8 Meldingen van de vroegsignalering per wijk in 2023.
Meeste meldingen van zorgverzekeraars
Er is een duidelijke stijging in het aantal meldingen sinds de wetswijziging in 2021, waarbij vroegsignalering een wettelijke taak werd van gemeenten. De effecten zie je goed terug in het aantal meldingen vanaf 2021. Vanaf 2023 ontvangen we steeds meer meldingen van particuliere verhuurders, goed dat deze in beeld komen. Het aantal meldingen van woningcorporaties nam juist iets af in 2023.
Vanaf april 2023 werden er ook aankondigingen gemeld wanneer een energiemaatschappij het contract met een inwoner ging beëindigen. In 2023 ging het om 187 meldingen waarbij Stadsring in staat werd gesteld om afsluiting van elektriciteit en gas te voorkomen.
Grafiek 9 Aantal meldingen over inwoners van Amersfoort vanuit de vroegsignalering door signaalpartners in 2020-2023.