Voorkomen is beter dan genezen. Door inwoners met vragen of zorgen over geld tijdig te helpen bij het Geldloket, willen we problematische schulden voorkomen.
Resultaten preventieve hulp
- Laagdrempelig advies bij het Geldloket
- Weer meer inwoners op het fysieke spreekuur
- We laten inwoners niet los voor de vraag opgelost is
- Merendeel inwoners op eigen initiatief naar Geldloket
Laagdrempelig advies bij het Geldloket
Inwoners weten het Geldloket goed te vinden met vragen over uiteenlopende onderwerpen. Zoals we gewend zijn, gingen de afgelopen jaren opnieuw de meeste vragen over inkomen, sociale voorzieningen en uitkeringen. In 2022 ging het zelfs om 58%. Dit zit hem in meer aanvragen voor bijdrages voor Sport en Cultuur voor jongeren, meer vragen over pensioen en meer toeslagenchecks (huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget).
Het percentage vragen over rondkomen, besparen en sparen nam toe van 16% in 2021 naar 22% in 2023. Ook steeg het percentage hulpvragen van particulieren over schulden van 1% in 2021 naar 5% in 2023. Dit wordt mogelijk/ deels veroorzaakt door een toename van verwijzingen vanuit de vroegsignalering.
Het percentage ondernemers met vragen over schulden steeg in 2023 met 2% ten opzichte van het gemiddelde van de afgelopen 4 jaar (8%). We denken dat dit een gevolg is van (het einde van) de coronamaatregelen voor ondernemers.
2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|
Schulden particulier | 1% | 0% | 5% |
Schulden onderneming | 9% | 6% | 10% |
Inkomen, sociale voorzieningen, uitkeringen | 50% | 58% | 49% |
Life events | 9% | 11% | 10% |
Onderneming | 10% | 5% | 3% |
Geldzorgen i.v.m. coronamaatregelen | 4% | 0% | 0% |
Overige | 1% | 0% | 0% |
Tabel 8 Onderwerpen van hulpvragen van Amersfoorters bij het Geldloket in 2021-2023.
Meer inwoners komen naar het fysieke spreekuur
Tijdens de coronapandemie hielpen we meer mensen digitaal en via e-mail in plaats van op locatie tijdens het afsprakenspreekuur. De laatste jaren gaan we weer terug naar het beeld van voor de pandemie. Het aantal (spreekuur)contacten is toegenomen, terwijl we een afname zien van het aantal digitale contacten.
2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|
Afsprakenspreekuur | 38% | 37% | 39% |
Vervolgafspraak | 7% | 10% | 13% |
Baliecontacten | 1% | 1% | 1% |
Digitaal/e-mail | 43% | 38% | 31% |
Telefonisch | 11% | 12% | 13% |
Contact ketenpartners | 1% | 2% |
Tabel 9 Soorten contact van Amersfoorters met het Geldloket in 2021-2023.
We laten inwoners niet los voor de vraag opgelost is
Veel inwoners maken een afspraak bij het Geldloket vanwege een specifieke vraag. Onze consulenten stellen vervolgens gerichte vragen om te achterhalen of er onderliggende problemen zijn, zoals een onevenwichtige begroting of niet aangevraagde toeslagen die nodig zijn om rond te komen. Ook problemen op andere levensdomeinen komen soms aan de orde. In zulke gevallen krijgt de inwoner na de afspraak de benodigde informatie om zelf aan de slag te gaan of wordt er verwezen naar een samenwerkingspartner. Indien nodig, wordt er een vervolgafspraak gemaakt. Meer dan driekwart van de inwoners kan daarna worden geholpen met de verstrekte informatie na de afspraak.
In 2021 en 2022 konden meer hulpvragen direct tijdens de afspraak worden opgelost, waarschijnlijk omdat veel inkomensreparatiemaatregelen van de Rijksoverheid werden aangevraagd. In 2021 waren dit vooral maatregelen vanwege de coronacrisis (NOW, Tozo en TVL). In 2022 betrof het maatregelen vanwege de energiecrisis (energiecompensatie voor huishoudens, verlaging van de btw op energie en verhoging van het sociaal minimum).
Van de mensen met geldzorgen die het Geldloket benaderen, wordt slechts een zeer klein deel doorverwezen. Dit suggereert dat inwoners het Geldloket met de juiste vragen weten te vinden.
2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|
Doorverwijzing | 1% | 2% | 3% |
Informatieverstrekking na contact | 69% | 62% | 77% |
Hulpvraag direct opgelost tijdens afspraak | 27% | 33% | 19% |
Overig | 3% | 2% | 1% |
Tabel 10 Resultaten van de dienstverlening van het Geldloket in 2021-2023.
Merendeel inwoners op eigen initiatief naar Geldloket
We zien nog steeds dat een meerderheid van de inwoners op eigen initiatief naar het Geldloket komt. In 2023 wist 84% van het aantal contacten het Geldloket op eigen initiatief te vinden.
Het Geldloket richt zich steeds meer op vindplaatsgericht werken. Er worden afspraken gemaakt met organisaties waar mensen met geldzorgen komen, zoals over voorlichting, deskundigheidsbevordering en warme doorverwijzing. De grootste vindplaatsen van de afgelopen jaren zijn het Wijkteam (36%), de Jeugdgezondheidszorg (29%) en de afdeling Werk, Inkomen en Zorg (24%).
2018 | 2020 | 2023 | |
---|---|---|---|
JGZ | 24% | 28% | 29% |
Indebuurt033 | 7% | 8% | 6% |
UWV | 9% | 19% | 5% |
WIZ | 21% | 19% | 24% |
Wijkteam | 37% | 23% | 36% |
Huisarts | 2% | 3% | 1% |
Tabel 11 Verwijzingen door samenwerkingspartners naar het Geldloket in 2018, 2020 en 2023.