Aanmelden

Bel 033 4600602 of vul het contactformulier in om je aan te melden. We maken dan een gratis afspraak voor een gesprek. Meestal kan je binnen 2 weken bij ons terecht. We hebben geen wachtlijsten.

Gesprek

Je hebt een gesprek met een budgetbeheerder. Samen kijken we wat jij nodig hebt: basis, ondersteunend of intensief budgetbeheer (zie tabel). We maken direct een afspraak voor een tweede gesprek binnen 2 weken.

 

BasisOndersteunendIntensief
Wij regelen:

- Huur, zorg, energie, water
Wij regelen:

- Alle vaste lasten
- Spaarpotjes
Wij regelen:

- Alle vaste lasten
- Spaarpotjes
- Uitkering, toeslagen en belastingaangifte
Maximale duur:
1 jaar
Maximale duur:
3 jaar
Maximale duur:
4 jaar

Overeenkomst

Na het gesprek maakt de budgetbeheerder een plan van aanpak. Dit bespreken we in het tweede gesprek. Als we het eens zijn over de aanpak, tekenen we aan het eind van dit gesprek de overeenkomst.

Opstarten

Daarna openen wij een bankrekening waarop je inkomsten binnenkomen. Van deze rekening betalen we je vaste lasten, zoals de huur of hypotheek, gas, water, elektriciteit en verplichte verzekeringen. Bij intensief en ondersteunend budgetbeheer maken we spaarpotjes om (nieuwe) schulden te voorkomen. Het geld voor je boodschappen, persoonlijke verzorging en vervoer maken we aan je over.

Samen met jou stellen we een persoonlijk budgetplan op. Daarin staat hoe je het geld wil besteden. Deze keuzes maak je in overleg met je budgetbeheerder.

Budgetbeheer

Wij starten met het betalen van de rekeningen zodra je inkomen op de nieuwe bankrekening is ontvangen. Je kan inloggen in het online kasboek van Mijn Smart FMS om te zien wat er betaald is. Ook krijg je de bankafschriften thuisgestuurd.

Als je rekeningen ontvangt, stuur die dan snel aan ons door zodat we op tijd kunnen betalen. Dat kan bijvoorbeeld door een foto te maken met je mobiel en die aan je budgetbeheerder door te sturen.

De budgetbeheerder zet elke maand wat geld opzij als daar budget voor is. Je kan erom vragen wanneer je wat extra geld nodig hebt. Vraag het geld op tijd aan: minimaal 3 werkdagen voor je het nodig hebt. Dan kan je budgetbeheerder bekijken of dit mogelijk is en het geld voor je klaar zetten.

Geef het door aan je budgetbeheerder als er iets verandert. Bijvoorbeeld als je een nieuwe baan krijgt, een andere uitkeringsinstantie of je gaat verhuizen.

Neem gerust contact op met je budgetbeheerder als je vragen hebt. Je kunt hiervoor een e-mail sturen, (video)bellen of een afspraak maken op kantoor.

Stoppen

Je gaat weer zelf je geldzaken doen, je bent eraan toe. Jouw budgetbeheerder overlegt met je hoe je de betalingen gaat overnemen. Het budgetbeheer kan in stapjes worden afgebouwd. Ook kan je ondersteuning krijgen van een budgetcoach terwijl je je geldzaken weer oppakt.

Budgetbeheer is vrijwillig. Je kan het opzeggen als je er eerder mee wil stoppen. Houd rekening met 1 maand opzegtermijn.

Als het budgetbeheer stopt, laten wij instanties weten dat je weer zelf je budget gaat beheren. Het geld op de beheerrekening maken wij aan jou over.